HOGYAN OLVASSUK A SZENTÍRÁST? Oly sokszor nem egyértelmű, amit mondunk. Amikor kommunikálunk, nyilván az a célunk, hogy mások is ugyanazt értsék szavunkon, mint mi. De kommunikációnk nem olyan egyszerű és egyértelmű, mert nem csak egy csatornán kommunikálunk. Persze, van a kimondott szó. De ha szem előtt tartjuk, hogy a mimika, a testtartás, a gesztusok, a hanglejtés, a hangerő is mind értelmezi szavunkat, akkor láthatjuk, hogy miért nem egyértelmű. A teljesen világos kommunikáció csak akkor lehetséges, ha mindezek „egy húron pendülnek”, ha összhang van köztük. Nem könnyű megtalálni a helyes kulcsot a másikhoz, ha nem értjük a különböző csatornákon érkezett üzenetét.
1. Hogyan értsük a Szentírás tanítását? Minden „szó szerint” értendő, vagy az egész csupán „szimbolikus” nyelvezet?
2. Hányféleképpen lehet olvasni a Szentírást?
3. Milyen fogalmakat kell ismerni, hogy helyesen olvassuk a Szentírást?
· Hányféleképpen lehet értelmezni a Szentírást?
Két szintet kell szem előtt tartani:
1. Az első szint a szó szerint értelmezés – természetes szint:
ebből indulhatunk ki, főleg, ha történelmi eseményekre, helyekre utal. Pl. Ábrahám és Sára valóban éltek. Földrajzilag meg lehet vizsgálni, honnan származtak, és hol telepedtek le. A szószerinti értelmezés világos kell, hogy legyen. Tekintsünk vissza azokra a Szentírási részekre, amelyeket az előző bekezdésben vettünk: miről volt szó? Szálkáról, gerendáról és sóról. Ha ezeket nem értenénk, akkor a szöveg mélyebb értelmét sem értenénk. Fontos, hogy a természetes szintből induljunk ki. Vannak szövegek, amelyek csak ezen a szinten érthetők, és nincs „mélyebb” tartalma. Nyilván a „szálka”, a „gerenda” és a „só” más igazságra mutat, bár az első szinten is igaz.
2. A „lelki” szint, ami egy tanítás mélyebb szintjére mutat, illetve a szándékozott igazságra.
Ezen a szinten érhetjük el a tanítás „igazi” mondanivalóját. A „szálkának”, a „gerendának”, és a „sónak” szimbolikus jelentése van: a szálka és gerenda a kisebb és súlyosabb hibákat jelentik. Nyilván az üzenet az, hogy mielőtt másokat kritizálunk, ítélünk, először magunkat kéne megvizsgálni és észrevenni a saját hibáinkat. A só az alaphivatásunkat jelzi: a keresztény ember segítséget, bátorítást, enyhülést jelent annak, aki szenved valamiben. Amint a só is ízt ad az ételnek, úgy a krisztusi ember is segít az élet nagyszerűségére és Istenbe vetett reményre mutatni.
A lelki szintet lehet három értelmezési módra bontani:
· allegorikus (jelképes)
· erkölcsi
· anagogikus – ami a végső időkre mutat
Most nézzük ezeket az értelmezési szinteket egy példán keresztül: „templom”.[1]
Szószerinti értelmezés: értenünk kell, hogy mi is egy templom, mert a többi értelmezés erre a szintre alapul. A templom mint épület mind az Ó-, mind az Újszövetségben szerepel. A templom olyan hely, amelyet kimondottan Isten imádására és áldozatbemutatásra szánták. Nincs sok értéke a profán világban, kivéve, ha múzeum jellegű helynek tekintik.
Allegorikus értelmezés: a templom Jézusra mutat. Ő az a templom: „Bontsátok le ezt a templomot, és harmadnapra fölépítem. A zsidók ellene vetették:»Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, s te három nap alatt újjáépítenéd?« De Ő saját teste templomáról beszélt. ” (Jn 2,19-21) Az Ő teste az az áldozat, amelyet Isten dicsőségére és az emberek bűneiért mutat be a Kálvárián.
Erkölcsi értelmezés: „Nem tudjátok, hogy testetek a bennetek lakó Szentlélek temploma, akit Istentől kaptatok?” (1Kor 6,19) A templom Isten jelenlétének helye. A keresztelés által a Szentlélek lakozik a keresztényben, hasonlóképpen a templomhoz. Ha ezt értjük, akkor nem mindegy, milyen erkölcsi döntéseket hozunk életünkben. Azt is értjük, hogy Istent Mennyei Atyának szólíthatjuk, mert Ő örökbe fogadott minket, és mindenbe beavatott – Isteni életébe, közösségébe, és örök otthonába. Hiszen ezen a szinten válik a tanítás megélhetővé, és formálja életünket. Ezért kerültek Isten szavai írásba. „A mi okulásunkra írták meg mindezeket” (1 Kor 10,11).
Anagogikus értelmezés: a templom örök értelmét a mennyországban éri el. A Jelenések könyve ezzel foglalkozik, és külön említést tesz a templomról a 21. fejezetben, ahol az „Új Jeruzsálemet írja le. „De templomot nem láttam benne, mert a Mindenható, az Úr, az Isten és a Bárány a temploma.” (Jel 21, 22)
Minél többet olvassuk a Szentírást, annál jobban megismerjük, és annál inkább értjük Isten tanítását, amely számunkra élet!
Összefoglalóként: a Katolikus Egyház Katekizmusa (KEK) ezt mondja az értelmezéseket illetően:
„Régi hagyomány szerint a Szentírásnak kettős értelme van: szó szerinti és lelki. Ez utóbbi lehet allegorikus, morális és anagogikus. A négyfajta értelem mély összhangja biztosítja az Egyházban a Szentírás élő olvasásának egész gazdagságát.” (KEK 115.)
[1] Ezt a gondolatot egy cikk inspirálta, amely angol nyelven itt található: www.4marks.com/articles/detials.html
Forrás:http://uj.katolikus.hu/